Augmented Reality

Designingenjörerna AB (DING) har mycket goda kunskaper inom Augmented Reality-tekniken. På denna sida går vi igenom hur tekniken fungerar och hur vi kan hjälpa dig ta fram en rolig och effektfull AR-produktion.

Vad är Augmented Reality?

Man kan kan beskriva Augmented Reality (AR) som en kombination av verklighet och ett visuellt lager av data. En riktigt bra svensk översättning finns inte men Augmented Reality kallas ibland för “Förstärkt verklighet” eller “Förhöjd verklighet”.

För att kallas Augmented Reality ska tre saker vara uppfyllda:

1. Sinnesintrycket ska komma från verkligheten och det digitala på samma gång.

2. De båda världarna ska matcha varandra geometriskt.

3. Det ska ske i realtid.

Hur fungerar Augmented Reality?

Det finns ett flertal olika ramverk och program som kan användas för att ta fram en AR-applikation. När AR-applikationen startas kommer den att leta efter en markörer (eller annan referens). När en markör hittats vet applikationen vilken typ av information som skall visas, exempelvis texter, bilder, video eller 3D-objekt.

AR-applikationen kan byggas för att fungera som ett program i datorn, till en mobiltelefon eller vara helt webbaserad och köras i datorns webbläsare.

Mobil-AR

Många AR-applikationer för mobiltelefoner använder den inbyggda GPSen för att visa intressepunkter och ytterligare data, ett exempel på detta är ramverket Layar. Allt eftersom telefonerna blir bättre är det numera även möjligt att använda markörbaserad AR i mobiltelefoner vilket öppnar upp en värld av nya möjligheter.

DING arbetar med ramverken Vuforia för markörbaserad AR för iOS (iPhone och iPad) och Android.

Ovan är en kort demofilm för en iOS app vi tog fram för Dellner Couplers. 

Markör / Mönster

Många AR-applikationer använder en markör (eller mönster som det också kallas). Markörens uppgift är att ge information till AR-applikationen var 3D-objektet skall visas och dess orientering. För att få rätt orientering bör markörens bild därför vara asymmetriskt, så att applikationen vet vad som är “fram, bak, upp och ner”. Mönstret kan vara en platt bild, men i mer avancerade AR-applikationer kan applikationen känna igen objekt från exempelvis en videoström.

Användningsområden

Det kan låta som en klyscha men här är det fantasin som sätter gränserna. Till höger visas ett par exempel på hur vi hjälpt våra kunder att använda tekniken. Kanske vill du ta fram en applikation som liknar någon av dessa eller något helt nytt? Vi kan med största sannolikhet hjälpa dig att förverkliga din vision.

Urval av tidigare AR-produktioner

Här presenterar vi några av de AR-produktioner vi har genomfört. Till höger kan du även se videoklipp ifrån dessa.

Mazda Drive

Kan man styra en bil med i en bit papper? Vi tog fram en Facebook-applikation där det gick att få in sig själva och en vän i en Mazda6 i Augmented Reality. Bilen kunde du sedan köra i ett spel, där markören användes som ratt.

Rädda barnen – boken Annorlunda

Boken Annorlunda innehåller markörer som kan visas upp mot webbkameran; varpå 3D-modeller, ljud eller bilder uppenbarar sig i Augmented Reality. Boken togs fram som ett samarbete mellan Rädda Barnen och Pocketförlaget där intäkterna av bokens försäljning gick till Rädda Barnen. Läs mer >

For The Moment

På uppdrag av företaget Superlativo tog vi fram en AR-produktion för den digitala och interaktiva utställningen For The Moment. Utställningen visades i Stockholm, Malmö och i Bryssel. Två tredimensionella föremål, en fåtölj och en fotbollsplan, visade sig när videokameran hittade markörerna som var placerade på ett par lådor. Lådorna gick att lyfta och rotera vilket gjorde det möjligt att se objektet från alla vinklar. Fotbollsplanen hade även en liten fotboll som gick att styra beroende på hur användaren vinklade lådan.

AR-TV

Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap

Mazda Drive

Sveriges första AR-bok; Annorlunda.

Augmentedreality.se ägs och drivs av Designingenjörerna AB (DING)